Saturday, November 29, 2008

JEALOUSY = EVIL

How I’m gonna describe citer nie… tak tahu nak cakap mcm mana.. erm macam nielah perkara nie berlaku keatas orang-orang yang aku sayang… taknaklah sebut nama diorang… semua nie berlaku kerna JEALOUSY…

Paris Hilton pernah memetik beberapa ayat dalam sebuah lagu yang bertajuk Jealousy. Kita ikuti liriknya…

Jealousy, Jealousy, Jealousy
Is such an evil thing
To watch someone have
Jealousy, Jealousy, Jealousy
Nobody wins when your full of envy
La, La, La, La......

Menurutnya jealousy merupakan sesuatu yang jahat dan menimbulkan perasaan hasad dengki dan iri hati… itulah yang berlaku dalam keluarga aku sekarang… sedara aku yang rapat telah datang ke rumah, pada yang sama cucu angkat kesayangan mak pulak tumpang dirumah kerana ibu bapanya ada hal yang tak dapat dielakkan, malah kami juga telah berjanji untuk menjaga si W, W nie hanyalah baru berumur 4 tahun, biasalah bebudak memang banyak merungut, menangis tapi kami tak kesah sebab dah faham…

Apabila Si T tahu yang Si W nak datang kerumah ( T merupakan sedara dan berumur belasan tahun tapi masih sekolah rendah) dia seakan membenci dan berasa cemburu terhadap perhatian yang diberikan kepada si W, yerlah mcm mana pon yang semuda itu haruslah diutamakan, tol x?... awak tuh dah berumur, ada otak yang boleh berfikir tapi masih nak berperangai seumur 5 tahun tak bolehlah… adakah dia berkata anak kecik tuh jahat, mengada-ngada, aku sebagai penjaga dia aku sangat terasa hati, mcm nak penampar pon ada jugak masa tuh… dia tak habis menyebut yang kita tak boleh menyayangi orang lain selain darah daging kita, aku rasa amat terkilan dan marah sebab takkanlah kita nak hidup hanya keluarga kita saja, bagaimana pula kehidupan bermasyarakat… aku sangat sedih si T walaupun umur masih muda tapi berperasaan mcm itu, bagaimana dia nak menghadapi kehidupan kelak kalau tidak berubah, mahukah kamu berkawan atau bersaudara dengan orang mcm nie?... oh tidak! Tapi aku sebagai ABANGnya apa yang kuharap suatu hari nanti dia akan berubah, aku tahu dia cuma anak muda yang belum boleh berfikiran matang… jadi boleh dimaafkan, kadang aku berfikir mungkin dia merupakan anak tunggal dan diberi 100% perhatian atas kehendaknya maka jadilah perkara sebegini… mama nya berkali2x memesan supaya jangan berfikiran sebegitu kerna dia slalu berbuat begitu kepada rakan-rakan mamanya, seperti menunjukkan muka yang tak manis, masam jew… hati sapa yang tak terasa kalau kita bertandang tiba-tiba kita tak dipelawa dengan ihklas, memang tak patot! Mak dan Ayah tadi pon terasa dengan kata-kata yang dilemparkan siT kepada si W, apa yang boleh buat adalah kesedarannya sendiri, aku dah berkali-kali bercakap tapi bagaikan cakap kosong yang tak bermakna… apa yang boleh buat hanya kesedarannya sendiri dan kita hanya bleh berdoa… mak juga ada cakap padaku, memang mamanya slalu menasihati anaknya tapi dalam kalangan itu dia still di bawah telunjuk anaknya, mak cakap kalau dia hanya menurut saja anaknya, bagaikan memupuk sifat dengki kepada anaknya… which is SO BAD… entahlah kita nie bukanlah perfect sangat, tapi benda mcm nie marilah beringat k…Ish payah btoi oqang lagunie!!!... sabaq jewla…

Psst:// moral of the story, jealousy is such an evil thing, so we do not do evil thing, at least you are devil…

3 comments:

Casper a.k.a wifee en.atan said...

i know whos is T....yg dok kat perak nun kan??? ermm x leh nak komen ler ngah sbb tak kenal dia rapat. BTW, kenapa plak dia nak jeles tu...

Omaw Rozduan said...

HMM.
masalahnya,
tu gamba aku..
haha

NadaFio said...

itulah pasal kakta... dah besaq panjang dengan budak pon ank berjeles...

omaw... gambo kiter seswai dengan tajok citer... muahahha